Meze, czyli conieco na ząb…

Meny12

Uwielbiam kuchnię śródziemnomorską, tą szerzej pojętą, tą z konkretnymi wpływami kuchni afrykańskiej i arabskiej. Nawet kiedy rzucę okiem na zdjęcie dostaje ślinotoku.

Nie podniecają mnie przystawki serwowane przez południo – europejczyków. Z wykluczeniem Greków i Turków oczywiście, bo tutaj już jest dla mnie początek kulinarnych uniesień.

Nie wiem co się serwuje w krajach byłej Jugosławii. Ale ser, nawet kozi, szynka parmenska (dla mnie bez smaku, sorry) , parę oliwek i kawałek chleba to dla mnie za mało. Wiem, wiem, niektórzy kochają hiszpańskie tapas, ja średnio, mało smaku w tym… Oczywiście piję też do jedzenia w Portugalii, Maurowie ich najechali kiedyś tam, widać to w architekturze, widać to często wciąż w rysach twarzy, ale w kuchni nie widać! Wiem, że jak gotowała babcia męża i ojca to tam było, teraz wyparowało z pamięci, duży błąd… Naszła mnie dygresja…

Ja lubię czuć tą głębię, to co dają przyprawy szczodrze dodane. I też lubię tą prostotę tego jedzenia, bo naprawdę nie trzeba się spinać, kombinować, robić dokładnie według przepisu, bo nie wyjdzie. Zawsze wychodzi.

Więc zapraszam na lunch. Niby małe conieco, ale jestem pewna, że po odejściu od stołu trzeba się będzie położyć i rozpiać guzik. A potem tylko pobyć sobie w tej blogości pełnego żołądka.

Hummus i wszelkie dip’y robimy dzień przed, następnego dnia są lepsze. Na hummus przepis już był wcześniej. Dip’y robimy z białej fasoli, najlepiej z puszki, miksujemy i posiłkujemy się przepisem na hummus, tylko dajemy mniej tahini i więcej kminku. Na koniec też można wkręcić parę (naście) kropel tabasco.

Szukamy papryki w puszce, ale już bez skóry, najczęściej były one lekko zgrillowane i wtedy zakonswerwowane w oleju. Do miski, można płaty papryki pokroić na podłużne paski, oliwa z oliwek, pieprz, przezroczyste plasterki czosnku, sól, sok z cytryny, szczypta tymianku, szczypta kminku, szczypta chilli i odstawiamy na noc też.

Mięso mielone przyprawiamy jak lubimy, zawsze dodajemy kminku w proszku, formujemu kulki. Kawałki indyka czy kurczaka marynujemy 2 godziny wcześniej w oleju, pieprzu, chilli, soli, soku z cytryny, kurkumie (piękny kolor) i co tam jeszcze lubimy… Potem nadziewamy na patyki : kawałek cebuli, może być szalotka, kawałek papryki, mięso itd i na grill albo do piekarnika na grill.

Na folię aluminiową kładziemy plastry pomidorów, szalotki w plastrach, paprykę, bakłażany (tego gagatka musimy wcześniej usmażyć na patelni, inaczej będzie surowy, a wtedy jest bez smaku), przyprawy jakie chcemy, teraz plastry sera feta, kurkuma, oliwa i oregano i do pieca. Około 180 stopni  na 20 minut. Feta ma być bardzo miękka wtedy gotowe do serwowania. To nie mozzarella, wiec nie popłynie 😉

Jogurt czosnkowy do mięsa : gęsty jogurt, kurkuma, kminek, pieprz, sól. Proste a takie mniam… Jak dołożymy do tego starte na tarce i wciśnięte z soku ogórki i malutki porwany listek mięty, to mamy tzatzyki.

Można dołożyć miseczkę z oliwkami, coby zagryzć czymś słono – gorzkim…  

Można jeść tylko z chrupkim, stosowanym chlebem, można do kebabów podać ryż.

Co jest w tym najfajniejsze, taki posiłek zajmuje nam więcej czasu, dłużej siedzimy razem przy stole, nakładamy sobie raz to, raz to. Jemy palcami, jak chcemy… Palce oblizujemy, koniecznie!

Dla mnie uczta. I ten czas dla nas, dla siebie. To cenne….

Ps. Jeżeli ktoś nie lubi kminku, to ja radzę zamknąć oczy i skoczyć. Myślę, że warto… 😉 

Autor

Mama z prądem i pod prąd

Nazywam się Sylwia. Jestem, czy też inaczej, wciąż uczę się być kobietą, żoną, matką. Wychodzi mi to różnie. Mieszkam juz szmat czasu na Zielonej Wyspie. Tak to się ułożyło, nie planowałam tego tak, ale to życie rozdaje karty... Więc jestem też cudzoziemką...

2 myśli na temat “Meze, czyli conieco na ząb…”

Skomentuj

