Polak Polakowi wilkiem czy Polak Polakowi Polakiem?

7-bloodcurdling-werewolf-tales-that-will-keep-you-up-at-night-390787

Ktoś kogo szanuję kiedyś powiedział : „Ludzie, bądźcie kurwa ludźmi…” (już nie będę więcej używać brzydkich słów, tylko raz). A z nami Polakami to niestety różnie bywa. Większość z nas na emigracji chyba tego doświadcza…

Jest powiedzenie, że Polak Polaka to by w łyżce wody utopił. I niech mi ktoś powie, że to powiedzenie jest nieprawdziwe. Ktoś? Coś? Nie sądzę… No, bo kto nie doświadczył, tej cechy naszych ziomków? Głowę dam, że ten, który nas chce w tej łyżce wody, też tego doświadczył i po części to jest jego zemsta. Chociaż tam jest tego znacznie więcej…

To jest jakaś wzgarda dla kogoś innego, kogoś kto czymś nas kłuje w oczy. Bo on nie taki sam jak ja. On się ode mnie różni. Jest raźniej i bezpieczniej jak jest podobnie. Bo to nie jest tak, że dla poniektórych Polaków to jest hobby coby kogoś „znokautować”, w taki a nie inny sposób. Ale na pewno w taki sposób, żeby zabolało. Tego się nie robi ot tak dla zabawy. To temu komuś coś daje. Jakąś specyficzną satysfakcję i pewnie adrenalinę. No i ulgę. Bo tacy ludzie mają duuuże ciśnienie, no może wysokie – lepiej brzmi… No i często „krew ich zalewa” i muszą dać temu upust. No i na przykład my się trafimy z czymś tam, albo czasami mamy poprostu gorszy dzień i się nadajemy na ofiarę.

To takie nasze polskie, nie?- polska cecha, żeby dawalić. Bo zważywszy na skalę zjawiska to występuje masowo. Zawsze się znajdzie ktoś, komu coś przeszkadza. Przykład? Kolega z pracy zmienił samochód na nowy, a ta Zośka była w Polsce 3 tygodnie i jeszcze nad morze pojechali, skąd oni maja na to kasę, zobacz jaki lizus ten Wojtek, znowu gada z managerem itd… Jest mnóstwo większego kalibru, ale po co przytaczać…

Niektórzy mówią, że to jest problem z tożsamością. Bardziej ona niepewna, chwiejna, brak równowagi i wtedy jest frustracja. I wieczne niezadowolenie. Myślę, że dlatego szczególnie wychodzi to na emigracji, bo tutaj nie jesteśmy siebie pewni, nie zintegrowani z samymi sobą szczególnie po tak dużej zmianie. Wtedy najłatwiej jest znaleźć kogoś słabszego czy gorszego w jakiś sposób, żeby odreagować i poczuć siłę. To paradoks, ale jak się komuś podstawia nogę, to się ten, który podstawia czuje silny. I ma iluzoryczne poczucie władzy. Nad kimś, nad czymś. Przez chwilę…

Ostatnio mi się to znowu rzuciło w oczy, tuż po wyborach. I co się zadziało na internetach, ile jadu i żółci. I gdyby nie, że jest to świat wirtualny, to widziałam już te pięści, które prawie szły w ruch. Bo ktoś taką partię, a ja inną! No i jak bumerang pojawiał się mój ulubiony tekst ostatnio : „Nie o to nasi dziadowie walczyli!” Naprawdę? Napewno nie o to walczyli, żeby Polak Polakowi podstawiał nogę, czy wręcz wbijał czasami nóż w plecy. Czy poprostu złorzeczył, z wulgaryzmami włącznie – często i gęsto.

Jak narazie to Polak Polakowi Polakiem nie brzmi zachęcająco.

A przecież my z tej samej gliny. Czy tak trudno być człowiekiem? Ludzkim człowiekiem…

Autor

Mama z prądem i pod prąd

Nazywam się Sylwia. Jestem, czy też inaczej, wciąż uczę się być kobietą, żoną, matką. Wychodzi mi to różnie. Mieszkam juz szmat czasu na Zielonej Wyspie. Tak to się ułożyło, nie planowałam tego tak, ale to życie rozdaje karty... Więc jestem też cudzoziemką...

28 myśli na temat “Polak Polakowi wilkiem czy Polak Polakowi Polakiem?”

  1. wiesz, dopóki myslałam tak o Polakach to takich spotykałam, nawet jak nie było możliwości oszustwa to to mi sie trafialo. zdanie miałam juz wyrobione. zadnych kontaktów z Polakami za granica. a tu niespodzianka. przeprowadziłam sie do Niemiec i mam sąsiadke Polke blok dalej. jest super. takiego człowieka szukać ze świecą. i choc ma 50 lat a ja 25 to jestesmy kolezankami. zmieniła moje nastawienie do ludzi, by przejmować sie swoim zyciem a nie mysleniem czego inni mi zyczą. od tej pory zmieniłam myślenie. nawet jesli widze, że ktos ma cos do mnie to olewam-zycze pieknego dnia i nie ima sie mnie ta złość i jad, ktorym nie którzy plują.

    Polubione przez 1 osoba

    1. Ja tez tak mialam zmienilam mieszkanie i 2 pietra podemna mieszkala para z dzieckiem i babcia z polski i dobrze pamietam ze 2 dnia puk puk otwieramy drzwi a tam sasiedzi i mowia tak : dziendobry my tez jestesmy z polski i mieszkamy na 2 p jakbyscie czegos potrzebowaly i smialo pukajcie :!!!!!!! Normalnie japy nam opadly cos takiego normalnie szok oczywiscie pozytywny i potem dlugo bylismy fajnymi sasiadami naprawde bardzo fajni ludzie ,bardzo zaluje ze mieszkaja gdzie indziej, a moja mama kiedys (mieszkamy w atenach ale ja sluzbowo wyjechalam na cypr) jak byla sama a ja wyjechalam zadzwonila do polaka elektryka po cos tam Darka i zaprzyjaznili sie mama powiedziala ze jest sama bo corka wyjechala i powiedzial jej ze jakbys czego potrzebowala zawsze moze dzwonic i zecyczywiscie tak bylo wiele razy jej pomagal, wiecie nie chce obrazac ludzi ale ja wyjechalam z polski w 89 i wiecie co wtedy chyba nie wypuszczali byle kogo ,naprawde polakow ktorych wtedy poznalam swietni ludzie wyksztalceni, pamietam przypadek jak byla grupa kolegow polakow treoche starsszych facetow chcieli zarobic na nowy telewizor i lodowke (ehh takie czasy) i doslownie jakies 1 tydz przed wyjazdem jednego znich okradli z calej kasy na ktora pracowal przez ponad rok to bylo po prostu okropne facet nie wiedzial co ze soba zrobic i wtedy jego koledzy i inni polacy co tu byli prawie kazdy wlasciwie zebrali kazdy po troche i dostal kase ten facet zeby nie jechac z pustymi rekami do polski, to bylo takie normalnie no bo jak to nie pomoc. A dzis co wyjezdzaja to jakies to hmmm jak wsciekle psy, glupawe chamowate,rozdarte, aby tylko zarobic na piwko i zrobic jakiegos frajera w bambuko… smutne to (oczywiscie nie wszyscy)

      Polubione przez 1 osoba

      1. Generalnie zgadzam sie z Tobą , choć walisz stereotypami na temat tych co znad Wisły. Mieszkam już prawie 10 lat w UK i w większości spotykałem sie z normalnymi , niezawistnymi ludzmi z Polski. Owszem jest część chodzących z przysłowiową łyżką wody w ręku ale wierz mi to margines. Miłego dnia życzę.

        Lubię to

  2. Jedna z moich pierwszych lekcji na emigracji: polaków unikaj.
    Druga: iroli też
    Trzecia: zbuduj bunkier i tam siedź
    Czwarta: qrde, nudno coś w tym bunkrze, trzeba wyjść do ludzi.
    Oczywiście generalizować nie można, w każdym narodzie jest grupa wykazująca skłonności do wykorzystywania „swoich” gdy tylko można.

    Polubione przez 2 ludzi

  3. To ja jeszcze dołożę Modlitwę Polaka z jednego z moich ulubionych filmów ‚Dnia Świra’ , Boże jakie to prawdziwe…
    Gdy wieczorne zgasną zorze,
    Zanim głowę do snu złożę,
    Modlitwę moją zanoszę
    Bogu Ojcu i Synowi:
    „Dopierdolcie sąsiadowi!
    Dla siebie o nic nie wnoszę,
    Tylko mu dosrajcie proszę.”

    Kto ja jestem? Polak mały
    Mały, zawistny i podły.
    Jaki znak mój? Krwawe gały.
    Oto wznoszę swoje modły
    Do Boga, Marii i Syna:
    „Zniszczcie tego skurwysyna
    Mego brata, sąsiada,
    Tego wroga, tego gada.”

    „Żeby mu okradli garaż,
    Żeby go zdradzała stara,
    Żeby mu spalili sklep,
    Żeby dostał cegłą w łeb,
    Żeby mu się córka z czarnym
    I w ogóle żeby miał marnie,
    Żeby miał AIDS-a i raka.”

    Polubione przez 1 osoba

  4. Problem bierze się z tąd , że przez 123 lata rozbiorów i 50 lat wprowadzania komunizmu Polacy nabyli mentalność niewolników. Niewolnik ma bardzo niską samoocenę i przy braku szacunku dla drugiego człowieka tak właśnie się zachowuje. Brak elit ten stan umacnia i potrzeba będzie kilku pokoleń , by Polacy z tej traumy wyszli na prostą

    Polubione przez 1 osoba

  5. Wyjechalam z Polski 10 lat temu.Szybko sie zaklimatyzowalam w nowym miejscu. Znalazlam prace,mieszkanie. Bylam w nowym kraju z chlopakiem ale brak innych ludzi dokuczal. Przez pierwsze dwa lata zostalam zaszczuta przez polska brac. Polakow jakich spotkalam… Szkoda gadac.Mam wiele zainteresowan,lubie czytac, szyc, robie na drutach. Dziewczyny Polki mowily o mnie ze jestem pojebana( cytat) bo ich zdaniem nie godzi sie miec hobby. Dla nich to prostackie. Ludzie na emigracji sa rozni i trzeba sie szanowac. Ludzie musza zrozumiec i zmienic oczekiwania,bo to ze wszyscy pochodzimy z jednego kraju i mowimy tym samym jezykiem nie oznacza,ze mamy siadac razem co roku do wigilijnego stolu. Znajomych chce wybrac sobie sama i dopuscic ich do swojego zycia na tyle ,na ile uwazam to za stosowne. Wczesniej mialam wiele sytuacji gdzie rodacy potrzebujacy pomocy(czesto w sprawach urzedowych) przychodzili do mnie do domu bez zapowiedzi i oczekiwali pomocy. Z reguly pomagalam ale w delikatny sposob sygnalizowalam ze nie akceptuje takiego nachodzenia. Pomoglam a pozniej zostalam obgadana. Dzis omijam rodakow szerokim lukiem. Dla nich ja jestem wilkiem. Zaluje,ze nie postawilam granic na samym poczatku.Zaluje,ze bylam bardziej naiwna niz stanowcza.

    Polubione przez 3 ludzi

    1. no tak,u mnie tez tak bylo.przestalam juz rozmawiac z polakami kazdemu sienie podobalo moje hobby ,ze cos robie,ze sie uczi podnosze kwalifikacje.teraz jest tak ze w pracy ma same polki i nawet czesc nie mowia mi.no cz ich wybor.widocznie ambitne zadowolone zzycia majace pasje osoby to dla nich najgorsze co moze byc.
      przykre.
      moze jeszcze znajde ciekawych swiata niezazdrosnych ludzi ☺

      Polubione przez 1 osoba

    2. no tak,u mnie tez tak bylo.przestalam juz rozmawiac z polakami kazdemu sienie podobalo moje hobby ,ze cos robie,ze sie uczi podnosze kwalifikacje.teraz jest tak ze w pracy ma same polki i nawet czesc nie mowia mi.no cz ich wybor.widocznie ambitne zadowolone zzycia majace pasje osoby to dla nich najgorsze co moze byc.e
      przykre.
      moze jeszcze znajde ciekawych swiata niezazdrosnych ludzi ☺

      Lubię to

  6. Byc ludzkim czlowiekiem… !? 😂😁 Boze drogi ! Uchron mnie Panie od bycia nim… ! Bo co najlepiej opisuje „ludzkiego czlowieka” jak nie chciwego, egoistycznego materialiste. Skorwysyna, ktory przedewszystkim jak owad, mysli tylko o sobie i o wlasnych potrzebach. Zazdrosnego, falszywego Kaina, ktory z szyderczym usmiechem, przyglada sie z boku jak Ablowi dobrze sie powodzi i w glebi duszy pragnie jego upadku… . Ludzki czlowiek – jedyny w swoim rodzaju gatunek, ktory od zarania dziejow i ze szczegolnym okrocienstwem – morduje, gwalci, rabuje i podbija, w nieograniczonej chciwosci, drugie plepiona i okolice jak i cala reszte wszystkich zyjacych na ziemi gatonkow. Systematycznie i bez ustanku niszczy, zatrowa i zabija wszystko na swojej drodze – tak aby samemu jak najwiecej sie nachapac! Najwieksza glupota w calym tym melodramacie jest fakt ze zatrowamy i zanieczyszczamy to co fundamentalnie utszymuje nas przy zyciu… . Matke Ziemie. A jeżeli Jej nie szanujemy wiec co tu mowic o trosce o rodaka czy innego czlowieka… !?

    Polubione przez 1 osoba

  7. Niestety ale chyba nawet gorzej niz wilkiem. Bardziej nasuwaja -„niczym gestapo, nawet nie chcieli sluchac ze to im wakacje popsuje” – slowa zrozpaczonych rodzicow, kiedy byli zmuszeni placic za swoje 3 pociechy kary pieniezne (od kazdego dziecka) za spoznione oplaty do polskiej szkoly w Nottingham. Co w tym smieszniejszego, otoz ‚szkola’ ktora jest zarejestrowana jako charity, zazadala oplat z gory za kolejny rok na 2 miesiace przed rozpoczeciem zajec, czyli juz w lipcu. W sam raz wydatek wakacyjny. I twardo trzymaja sie tej zasady. Pomijajac kwestie etyki…….czy dalej powinni funkcjonowac jako charity dla dzieci?

    Polubione przez 1 osoba

  8. …a ja uwarzam ze wszystko zalezy od czlowieka a czlowiek od srodowiska w jakim zostal wychowany.np u nas normalne jest cos skombinowac no bo to przecierz NIE jest kradziez.A wyjezdzajac Tam duzo osob od razu mysli ze jest lepszy madrzejszy..o bogactwie nie wspomne i palma odbija

    Polubione przez 1 osoba

  9. Kiedyś przeczytałam, ze najgorsza w ludziach jest bezinteresowna zazdrość! Ja bym chyba dodała, ze szczególnie w Polakach. Mam męża francuza, mieszkam w Anglii i niestety mam mało znajomych

    Polubione przez 1 osoba

Skomentuj

